Organizator: Grupa MTP

Czy polskie meble mogą być marką?

Podziel się

Aż 40 proc. zarejestrowanych uczestników targów Meble Polska 2020, odbywających się na Międzynarodowych Targach Poznańskich, to goście z zagranicy. Oprócz prezentacji produktów wszystkich wiodących producentów, wydarzenie jest też areną dyskusji o wyzwaniach branży i szansach na wytworzenie wspólnej marki polskich mebli.

 

 

Na targach Meble Polska 2020 pobrzmiewa echo rekordowego roku 2019, w którym Polska zajęła fotel lidera eksporterów mebli w Europie. I to mimo widocznych wyzwań, o których rozmawiali paneliści w pierwszym dniu targów. Dyskusję otworzył Krzysztof Mazur, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, wskazując trzy najważniejsze z nich: zatrudnienie; klimat i ekologię oraz markę – również w kontekście tworzenia parasolowej marki narodowej polskich mebli.

Lider eksportu przed terminem

Jak podkreślił minister, wzmocnienie pozycji Polski jako eksportera mebli w Europie było jednym z celów Planu Morawieckiego na rok 2020, a zatem udało się go zrealizować przed zakładanym terminem. - Branża meblarska powinna być brana za przykład przez przedstawicieli innych sektorów biznesu - mówił Krzysztof Mazur.

Odnosząc się do słów ministra, Jan Szynaka, prezes grupy Szynaka Meble, jednego z największych producentów mebli w Polsce, dodał, że droga do sukcesu polskiego meblarstwa bierze swój początek już w pierwszych latach transformacji ustrojowej.

— W czasach przed transformacją nie mieliśmy jak uczyć się konkurencji. Rywalizacja polegała na tym, że państwowe firmy przejmowały nawzajem swoje udziały, aby zyskać wpływy i kontrolę. Produkcja zarządzana była według rozdzielnika. W trudniejszych warunkach rynkowych, jedna spółka pociągnęła na dno drugą - wspominał Jan Szynaka. — I dobrze. Dzięki temu branża bardzo szybko się sprywatyzowała i jako jedna z pierwszych mogła uczyć się prawdziwego biznesu. Dzisiaj możemy współpracować  z kolegami z Niemiec na poziomie europejskim i rywalizować z producentami spoza kontynentu - dodał.

Czy polskie meble mogą być marką?

Jak przekonywał Tomasz Kobierski, Wiceprezes Zarządu Grupy MTP, ludzie z całego świata przyjechali obejrzeć w Poznaniu właśnie polskie meble. Według najnowszych danych, 40 procent zarejestrowanych zwiedzających Targi Meble Polska 2020 przyjechało z zagranicy.

Międzynarodowy charakter targów wzmacnia dodatkowo inicjatywa Hosted Buyers. Po analizie rynku zespół Grupy MTP zaprasza światowych liderów dystrybucji, opłacając ich przelot i pobyt podczas wydarzenia w Poznaniu. Podobnie polscy producenci promują swoją ofertę za granicą, korzystając przy tym ze wsparcia Ministerstwa Rozwoju. Czterech z nich zaprezentuje swoją wystawę podczas największych na świecie targów meblarskich w High Point w Północnej Karolinie, w USA.

— Z odległości innego kontynentu operuje się na dużo większym poziomie uogólnień w komunikacji - zwrócił uwagę Michał Woch, założyciel marki Vzór. — Polska za granicą kojarzy się z jakością, tradycją, rzemiosłem i ekologią. Dokładając do tego rozsądną cenę oraz podkreślając miejsce produkcji na terenie Unii Europejskiej, mamy naprawdę dobry potencjał.

— Nie można przy tym zapominać o fundamentach - zwrócił uwagę Michał Jaskulski, wiceprezes w Black Red White. - Trzeba zawsze pamiętać o tym kim jesteśmy i dla kogo produkujemy - podkreślił.

 

 

Dumni ze swojej pracy

Jednym z fundamentów marki powinno być przekonanie o jej wartości, o czym wspomniał Krzysztof Zimny z Fabryki Mebli BENIX.

— Często słyszę w Kępnie, gdzie jest nasza firma, że rodzice mówią do swoich synów: „jak nie będziesz się uczyć, to pójdziesz do stolarza“. I co w tym złego? - opowiadał. — Musimy popracować nad świadomością tego, w czym jesteśmy dobrzy. Raczej nie będziemy w Polsce robić najlepszych samochodów czy telefonów na świecie. Jesteśmy natomiast świetni w produkcji mebli i powinniśmy być z tego dumni, bo mamy realną szansę robić najlepsze meble na świecie - spointował Krzysztof Zimny. 

 

MEBLE POLSKA to największe kontraktacje meblowe w Europie Środkowej i Wschodniej. W 11 pawilonach Międzynarodowych Targów Poznańskich prezentuje się około 500 firm i marek niemal wszystkich wiodących producentów mebli z Polski. Zobaczyć można najnowsze kolekcje mebli na kolejny sezon sprzedażowy. Targom towarzyszą liczne wystawy, prelekcje i debaty. MEBLE POLSKA trwają w Poznaniu od 25 do 28 lutego 2020.